Gratulację otrzymujesz darmowy prezent

Gratulacje otrzymujesz prezent i możliwość nagrody, wejdź i zarejestruj adres dostawy

Aktulnościz Kołobrzeguz powiatu

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Wydawać by się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało odebrane i zniszczone niemal doszczętnie. Nic dużo mylnego. Jest tam także dużo zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Drinkiem z nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która mówiła z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, znajdywał się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i przypilnować skład, toczącego się powoli po spadku terenu w obrocie przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica chodziła w obrocie lotniska. Zachowany etap tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały wykonane w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady napisano w zakresie. Jednakże im wysoce na północ, tym obszar był zbyt podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na jakich wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która szła na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, znajdywała się brama panująca na grunt ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół zatrzymało się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona zdobycie wody, obecnie będące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i podchodziła do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy wzięła się w znacznej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem obecnie na podstawie oryginalnej rampy kolejowej. W niniejszym stanowisku znajdywała się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja i została do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą okolicą, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca wprost do bazy paliwowej. Był zatem szczególnie ważny teren, bo odpowiadał za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W ostatniej dziedziny zniszczonego terenu, wzięła się część żelbetowych podkładów kolejowych, uszkodzonych i wrzuconych do zbiornika pożarowego. Widoczne na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, zachowały się do dzisiaj. Po wyjściu Rosjan w 1992 roku, kraj ten został poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo przesuwa się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren tenże nie został zrekultywowany, zdecydowanie nie brakuje tam różnych form przemysłowych, lecz także chodzących do zespołu obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów zatrzymało się na odległości bocznicy kolejowych kilka.

Co dobre, zatrzymało się sporo zwolnień z bocznicy kolejowej. Dzięki polski filmowcom wziął się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można zobaczyć w filmie). W niniejszym okresie ważnym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów spraw i zmiany zrodził się bowiem inny pomysł na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym już niedługo.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x